Friday 11 October 2013

Diari 1 : Perjalanan ke Istanbul Turki. Bila impian menjadi realiti

27hb Mei 2013- 2 June 2013

Sudah lama saya berimpian  untuk menjejaki kota Istanbul, Turki. Bila menulusuri sejarah kegemilangan Tamadun Uthmaniah dan kisah kehebatan anak muda Sultan Muhammad Al-Fateh, hati sentiasa meronta-ronta untuk ke sana. Saya sentiasa berharap dan berdoa semoga suatu hari saya akan sampai ke juga ke sana. Alhamdulillah Allah tidak memandang doa saya sia-sia.  Akhirnya pada tarikh dan masa yang dirancang, saya bersama-sama dengan suami sampai ke negara Impian saya selepas Mekah dan Madinah. Walaupun saya pergi  atas urusan pembentangan kertas kerja saya di 4th Global Islamic Markerting conference  yang telah diadakan di The Best West Plus Presiden Hotel. Saya mengambil kesempatan ini untuk mengenali Kota bersejarah ini. Kota di mana runtuhnya sistem kekhalifahan terakhir di dalam sejarah Tamadun Islam.

Hotel yang saya tinggal adalah Hotel Nanda, yang terletak kira-kira 3 KM dari  Istanbul Universiti,  dekat dengan station Tram (kalau Malaysia LRT) perhentian Leili Universiti. Kalau nak ke Grand Baazar cuma mengambil masa lebih kurang 10 minit jalan kaki. Grand Bazar adalah Pasar terbesar di dunia yang telah dibina pada masa pemerintahan Sultan Muhammad Al-Fateh. Hotel ini tak adalah bertaraf lima bintang atau empat bintang. Sewa hotelnya pun bolehlah RM1800 untuk 6 malam. Pada saya bila bercuti luar negara ni terutamanya di sebelah-sebelah Eropah, biarlah ambil hotel biasa-biasa sahaja, sebab banyak lagi duit boleh guna untuk buat benda lain di sana. Lainlahkan kalau dah kaya sangat-sangat. Bolehlah nak tidur kat hotel bertaraf lima bintang  Lagipun fungsi hotel di sini betul-betul digunakan untuk tempat saling baju dan tempat tidur sahaja. Dalam bab ini saya kagum dengan sepasang suami isteri dari Indonesia, yang merupakan peserta conference. Kedua-duanya masing-masing menyambung pengajian di peringkat PhD. Mereka menyewa services apartment di sini, siap bawa beras dan macam-macam makanan . Katanya mereka tak lalu hari-hari nak mengadap makanan orang Eropah ni. Dalam hati saya “Betul juga cakap dia ni, saya dah kali kedua datang ke Bumi Eropah masih tak belajar dari kesilapan, Please take note wahai diri.. Next time kalau pergi tempat yang kita tak biasa dengan budaya makanan di orang, sewalah service apartment. Kalau tak lalu makan luar, boleh masak. At least masak nasi dan goreng telurpun dah cukup.”

Kami sampai di Antartuk Airport jam 5.30 pagi. Dah habis waktu subuh di sini. Matahari naik jam 5.15 pagi. Oleh kerana badan terlampau penat,  kami memilih untuk menaiki teksi ke hotel. Teksi tu kami cari di luar airport. Jarak dari airport ke hotel kami lebih kurang 15KM. Tambang teksi  35 Lira.

Sampai sahaja di hotel, kami tak boleh nak check in  lagi sebab waktu check in adalah pukul 12. Pihak hotel yang baik hati dan memberi kami breakfast free pada hari itu. Alhamdulillah.  Kami turun ke restoran untuk makan pagi. seperti biasalah di negara sebelah-sebelah Eropah ni. Pelbagai bijirin, juice, roti  dan juga salad di kaunter hidangan. Sayapun tak pandai nak makan makanan kat sini sebenarnya. Saya hanya mengambil bijirin dan nasib baik saya ada bawa bekal kopi Guara.

Selepas bersarapan pagi itu saya meminta kepada pihak hotel untuk menumpangkan beg pakaian saya di kaunter. Kami mengambil kesempatan berjalan-jalan di sekitar kawasan hotel. Suasana sunyi sekali. Kedai-kedai di sini dibuka pada jam 9.00 pagi. Satu lagi keadaan yang melemahkan saya di sini adalah jalannnya berbukit, bangunan hotel dan rumah kedai di buat di lereng-lereng bukit yang tidak ditarah. Penatnya mendaki hanya Allah sahaja yang tahu. Pesanan saya pada siapa yang nak datang ke sini, jangan pakai kasut tumit tinggi, kalau pakai kasut sukan lagi bagus.

Selepas bersiar-siar di kawasan sekitar hotel, saya balik semula ke Hotel dan check in.  Kami melelapkan badan seketika untuk menghilangkan penat dalam perjalanan. Bila tiba waktu petang, saya mengajak suami saya  tunjukkan tempat saya conference esok, berbekalkan peta yang ada di tangan, akhirnya saya sampai juga ke The Best West Plus, Presiden Hotel. Alhamdulillah jaraknya taklah  jauh dari  tempat saya tinggal. Tapi memandangkan bangunan di sini hampir  sama, dan di celah-celah bangunan pula jalan orang lalu lalang, Saya tak yakin kalau saya balik seorang-seorang  kat Hotel daripada tempat conferece boleh lepas ke tidak. Oleh sebab itu, tugas utama suami saya di sini adalah menghantar dan mengambil saya balik dari conference. Mmmm time-time macamnilah nak mengada-ngada lebihkan.

Masa saya pergi ke Istanbul,  cuaca di sini tersangat baik, tak terlampau panas dan juga tak terlampau sejuk. Suhu dalam 16 darjah Celsius. Baru nak berubah musim dari musim sejuk ke musim panas. Balik dari tempat conference kami berjalan –jalan di sekitar hotel, tanpa kami sedar kami dah sampai ke Grand Bazaar. Pasarnya dari luar nampak macam dah tua sangat-sangat. Tapi bila masuk ke dalam boleh sesat. Sebab pasar ni sangat besar  terdapat lebih daripada 4,000 buah kedai. Macam-macam ada.

Pemandangan dari luar  Grand Bazar
Pemandangan dari dalam Grand Bazar

Kami berjalan beberapa seketika sambil mencari-cari apakah yang sesuai untuk dijadikan makan malam. Akhirnya kami memilih roti keju. Roti ni macam roti canai tapi dalamnya letak keju dan juga daun saderi. Sedaplah juga makan, tapi kat sini tak ada kuah  kari  atau dal, so saya makan dengan sambal bilis tin yang saya bawa. Mmmm cukuplah untuk alas perut saya dan suami.
Dalam roti ni  ada keju, daun sup dan daun bawang
Roti yang  ala-ala roti canai kat Malaysia

Balik di hotel saya fokus kepada research saya, sebab esok adalah giliran saya kena present paper. Macam biasa bertungkus lumus dan bersengkang mata study, itulah namanya belajar. Kalau tak sanggup nak buat kerja ni awal-awal lagi cakap jangan belajar.  Sambil bertungkus lumus belajar, sesekali mata saya menjeling ke arah suami  yang tengah syok melayan cerita-cerita Turki di kaca TV.  Terdetik di  hati saya. “Faham ke dia ni tengok cerita Turki ni, dahlah semua bahasa Turki, tak ada translation plak tu.” Saya tergelak sendiri. Nak buat apa lagikan, nak keluar isterinya tengah study, layan jelah TV tu” Detik hati saya sendiri. Bila dia tengok saya tergelak sorang-sorang. Matanya terus menoleh ke arah saya dengan berkerut di dahi. Alamak dia perasanlah..seperti biasa cara untuk control line, Saya buat-buat tak tahu dan macam tak ada apa-apa yang berlaku. Tiba-tiba terus fokus pada kertas kerja yang ada di tangan saya. Study punya study entah pukul berapa saya terlelap saya sendiri tidak pasti.

Hari Kedua (29 Mei 2013)

Saya tersedar, bila jam menunjukkan pukul 4.00 pagi. Kalau kat Malaysia dah pukul 8.00 pagi. Terus bangkit dan  bersiap  untuk bertahajud,  Selepas bertahajud saya mengangkat tangan berdoa:

Ya Allah  Ya Tuhanku,
Kau ampunilah dosa-dosaku,
Dosa kedua ibubapaku yang amat  aku kasihi,
Dosa ibu dan ayah mertuaku,
Dosa suamiku,
Dosa anak-anakku,
Dosa ahli keluargaku
Dosa guru-guruku yang telah mendidikku dari kecil hinggalah dewasa.
Dosa anak didiku
Dosa sahabat-sahabat yang kukasihi
Dan dosa untuk saudaraku muslimin dan Muslimat sekalian

Aku sangat-sangat merasa bersyukur
Kerana kesempatan yang Engkau berikan
Untuk aku sampai ke sini
Untuk aku mengenali bumi ciptaanMu
Untuk aku terus mensyukuri segala Nikmat dan PemberianMU.
Terima Kasih Ya Allah, atas nikmatMu

Peliharalah anak-anakku,
jauhilah mereka dari segala mara bahaya
Ubati kesedihan mereka
Kerana ditinggalkan oleh kami seketika.
Pulangkan kami kepada mereka dengan selamat nanti,
Insya Allah dengan izinMU.

Ya Allah Ya Tuhanku
Kau kurniakanlah segala hajat fasi-fasi MAC
Yang telah mengirimkan doa kepdaku.
Kerana kami mengerti di antara orang-orang yang mustajab doanya.
Ialah doa orang yang bermusafir.
Permudahkanlah segala urusan mereka
Berikanlah kejayaan kepada mereka di dunia dan akhirat.

Permudahkanlah urusanku di sini
Jadikanlah musafir kami di sini
Musafir yang mendapat pahala ibadah dariMu
Musafir yang mendapat RahmatMu
Musafir yang mendapat  keberkatanMU.

Amin Ya Rabal Alamin.

Selepas selesai berselawat kepada junjungan besar Rasulullah  SAW.  Saya terus mengaminkan doa dengan linangan air mata yang jatuh di pipi. Terasa tenang dan damai sekali. Habis sahaja berdoa kedengaran azan subuh sambung menyambung. Saya difahamkan di Istanbul ini ada lebih dari 3000 buah masjid di sini dan jarak di antara satu masjid dengan satu masjid yang lain adalah dekat.

Selepas menunaikan solat subuh, perut saya terasa lapar. Kalau ikutkan waktu Malaysia dah pukul  10.00 pagi, Patutlah lapar. Apa lagi seperti biasa, Kalau bermusafir bekal yang saya tak pernah tinggal adalah Mee Maggi.  Pagi-pagi di sini mana ada kedai buka. Lagipun musim sekarang waktu siang lagi panjang dari waktu malam.  So tak ada pilihan melainkan paksa diri untuk makan Mee Maggi, sementara menunggu waktu breakfast hotel pukul 7.00 pagi.

naim said...

Salam sejahtera

Kalau nk pergi turki dokumen ap yg perlu disediakan.selain dr pasport merah

Yazilmiwati Yaacob said...

En Naim.. Minta Maaf, saya dah lama tak menjenguk blog disebabkan kesibukan yang melanda. Cuma perlu bawa pasport sahaja. tak perlu visa