Wednesday 23 October 2013

Resepi Kejayaan Jutawan Media: Datuk Husamudin Haji Yaacob.

Datuk Husamudin Haji Yaacob merupakan pemilik syarikat karangkraf yang telah menerbitkan lebih daripada 30 majalah setahun. Di antara majalah dan akhbar yang terkenal ialah majalah mingguan wanita, hijabista, akhbar sinar harian dan pelbagai lagi. Syarikat karangkraf juga telah menerbitkan buku dan majalah yang bernilai RM400 juta  setahun. Selain itu beliau juga mempunyai yayasan kebajikan sendiri yang dikenali sebagai Yayasan Nur Karangkraf  dan menawarkan biasiswa kepada para pelajar yang layak.

Alhamdulillah saya telah berkesempatan menemuduga  beliau pada 25 hb Mei 2012 jam 9.00 pagi di Pejabat beliau iaitu si Syarikat Karangkraf yang terletak di Shah Alam Selangor. Tujuan temubual ini dijalankan adalah untuk mengetahui tentang latar belakang usahawan berjaya, pencapaian beliau dan juga faktor-faktor kejayaan dari perspektif Islam.

Datuk Husammudin Haji Yaacob berusia 59 tahun dan berasal dari Kota Bharu Kelantan, memiliki Ijazah Sarjana Muda Ekonomi dari Universiti Kebangsaan Malaysia UKM pada tahun1978. Pengalaman berniaga beliau bermula dari kecil lagi, iaitu membantu ayah menjual surat khabar dan buku. Sambil menunggu pelanggan sambil beliau membaca, oleh sebab itu,  minat membaca bermula semenjak dari kecil lagi. Minat dalam penulisan diteruskan ketika berada di tahun ketiga universiti. Di antara  sebab menceburkan diri dalam bidang perniagaan adalah kerana faktor kemiskinan dan juga minat di dalam bidang penulisan. Di antara nasihat yang dikongsi dengan saya ialah:

“Kita tengok hari ini mengapa kebanyakkan  keluarga Islam gagal dalam mendidik anak? Keraktor seseorang individu sebenarnya haruslah dibina semenjak dari kecil lagi.  Keluarga Islam  sekarang gagal, kerana ibubapa tak pandai nak ajar anak-anak mereka. Kalau zaman dulu bapa kita adalah sumber inspirasi kita, bapak dulu ada authority, sekali bapak jerit hoi, anak dah takut.  Tetapi cuba tengok bapa sekarang. apa dah jadi? Bapak sekarang sibuk main golf, bapa sibuk dengan business, sibuk dok buat benda-benda lain kat luar. Bila dia balik rumah dia jadi playsafe, bawa anak pergi makan, belanja anak-anak dengan kemewahan. Kononnya nak cover line dengan anak sebab tak sempat nak habiskan masa dengan anak. Cara macam ini sebenarnya tak betul. Anak-anak akan rosak nanti.

Satu lagi perasan tak kenapa lelaki sekarang lembut? Itupun masalah juga tu ..mak sekarang bekerja, bila mak bekerja,  mak jadi paranoid, mak sangat garang. Bila mak garang sangat,  anak-anak  jadi takut dan jinak.  Anak-anak akan merasakan wanita lebih berkuasa. Sebab satu ramai anak lelaki sekarang  nak jadi perempuan. Sebab perempuan ada power, ada kuasa.

Selain itu kalau kita perhatikan ibubapa sekarang sangat protective yang tak bertempat dalam mendidik anak. Sebagai contoh anak nak lintas jalan sendiri mak tak bagi, macam mana anak tu nak berani. Kalau dia lintas jalanpun tak berani, macam manalah anak tu nak ambil risiko berniaga.

Anak saya perempuan, saya suruh dia pergi camp, masuk hutang, biar dia rasa susah sikit. Kalau you ada anak lelaki suruh dia pergi  main bola .Ini tak, Suruh dia berkurung dalam  rumah.  Macam mana budak tu tak lembut. Mak saya dulu, saya nak tidur rumah kawan dia tak bagi, tapi kawan nak tidur rumah boleh. Sebab kalau kawan tidur rumah mak saya ada, mak saya boleh monitor. Mak saya dia kenal semua sapa kawan-kawan saya.
                                                                    
Selain itu ibubapa sekarang sangat manjakan anak. Ibubapa  tak tegas dalam mendidik, tiap-tiap hujung minggu  bawa anak pergi shopping complex, belanja anak-anak makan itu ini. sepatutnya hari minggu bawa anak masuk hutan, atau ajar anak-anak perempuan masak kat dapur. Suruh dia pergi pasar sendiri lepas tu masak sendiri. Biar dia tahu tugas sebagai anak perempuan. Jangan anak perempuan dan anak lelaki dah jadi sama status dah sekarang. Tidak ada beza. Bila dah kahwin esok-esok tak sampai tiga bulan dan bercerai. Macam mana tak bercerai, adap sopan tak dijaga. Sepatutnya ajar anak-anak  untuk dia survive. Biar dia rasa hidup tu bukan mudah, hidup tu susah dan perlu bekerja untuk dapatkan duit. Kalau kita sebagai ibubapa ajar anak kita hidup susah, Insya Allah bila dia dewasa esok-esok dia akan pandai berdikari."

 
Datuk Husamudin Yaacob, ketika ditemui di Pejabat Karangkraf.


Nantikan buku bertajuk: Resepi Kejayaan 20 Usahawan Muslim Di Malaysia yang bakal muncul di pasaran tidak lama lagi, Buku ini akan menceritakan temubual saya bersama 20 Jutawan Melayu di Malaysia yang akan berkongsi kejayaan mereka di dalam bidang perniagaan yang diceburi

No comments: