Tuesday 22 October 2013

My Mr Arrogant

Selepas selesai menyediakan makan malam untuk keluarga, saya menoleh ke arah jam dinding. Jam menunjukkan pukul 9.00 malam. “Sempat lagi ni…” bisik hati kecil saya. Saya memandang ke arah suami yang sedang leka mengadap komputer sambil sekali sekala tangannya menekan-nekan tetikus Komputer.
“Abang.. abang free tak malam ni?”  Ayat-ayat  manja nak meminta tolong.
“ Kenapa?  Tegas suara suami sambil tangannya menekan-nekan tetikus Komputer. Saya rasa dia dah dapat agak dah, dari gaya bahasa saya tu, gaya bahasa yang nak sesuatu. Hehehe.
“ Kalau free nak ajak teman tempah baju boleh.”  Menjawab pertanyaan suami dengan jujur. Dalam hati saya agak pasti, suami saya memang malas nak ajak pergi tempat-tempat macam ni, biasa saya pergi tempah baju seorang diri sahaja. Sayapun rimas nak bawa suami tempat-tampat macam ni. Entah hari ni kenapa,  saja nak mengada-ngada.
“Besok jelah pergi” Jawab suami malas. Kan dah agak dah memang dia malas. Bisik hati kecil saya.
“Tak boleh, Esok saya balik lambat, ada meeting. Kalau abang malas tak apalah biar zie pergi sorang-sorang. Boleh?”  Belumpun sempat suami memberi  jawapan boleh ke tidak, saya terus berlari ke atas untuk bersiap. Saya pasti suami saya tak akan lepaskan saya keluar malam seorang-seorang, Saya bukan nak pergi sangat tempah baju tu tapi nak tengok reaksi suami, apa yang dia akan buat bila tengok saya dah bersiap-siap untuk keluar. Setelah bersiap ringkas saya menuruni tangga sambil membawa kain yang hendak di tempah.
“Nak ke mana?” Tanya suami saya setelah melihat saya turun dengan membawa beg plastik kain di tangan.
“Nak pergi tempah bajulah.” Saya menjawab ringkas.
“Orang kata pergi esok, pergi  esoklah.” Suami saya mula meninggikan suara.
“ Esok zie ada meeting, tak sempat nak pergi. Kalau abang tak nak pergi tak palah,  biarlah zie pergi sorang-sorang.”  Saya cuba menduga lagi. Hehehe.
“Eeee geram betulah dia ni. Degil!! Dah esok kalau tak sempat nak pergi,  biar abang je yang hantar  baju tu. Puas hati?” Sambil buat muka.
“ Habis macam mana dengan ukuran baju. abang nak ukur badan abang sendiri ke” Saya mengeluarkan ayat sinis. Saya pasti  lepas ni dia tak ada lagi ayat nak balas. Saya terus duduk diam di atas sofa, mata memandang kaca tv sambil menunggu reaksi suami. Tiba-tiba suami bergerak dari meja komputer dan terus meluru ke dalam bilik. Beberapa minit kemudian dia berpakaian yang dah siap untuk keluar dan duduk balik di meja computer.
Dalam hati saya, Yes!!! Dia dah setujulah tu nak ikut. Tapi kalau  saya tunggu dia yang ajak, sampai matilah dia tak akan ajak. Ego kena jaga beb.
“Jomlah bang , zie dah mengantuk ni”. Saya memulakan perbualan setelah beberapa minit diam.
 “Sekejap je tau, hantar baju terus balik”. Sambil mengapai kunci kereta dan meluru ke arah pintu
“Yelah. Tak kan nak tidur kat kedai jahit pulak”.  Saya menjawab ringkas. Kan betul saya cakap. Dia nak tunggu orang ajak juga, baru nak gerak.

Dalam kereta:
“Terima kasih abang.. sebab temankan zie hantar baju ni. Sayang juga abang kat zie rupanya ya” sambil  memandang tepat ke mukanya.
Dengan suara yang sangat perlahan seolah-olah dia bermonolog  “ Sapa tak sayang bini sayang oi”
“Ha!! apa dia bang” Saya buat-buat tak dengar. Tanpa membalas dia cuma tersenyum dan mengejek
“Ha!! apa dia bang” sambil tanganya mencubit pipi saya.
“Adui sakitlah, dahlah tangan tu kasar.” Sambil menggosak-gosok pipi.  Dalam hati saya,  nak lepas geramlah tu. Ermm suka hatilah. Janji saya dah menang game ni. kalau dah lelaki tetap lelaki juga. Ego tetap kena jaga. Tapikan sekali sekala seronok juga main game macam ni.  Hilang stress kerja.  Sememangnya lelaki dan perempuan adalah makluk yang mempunyai gaya bahasa yang sangat berbeza  dan memerlukan pentaksiran yang mendalam untuk memahaminya. Kali ni giliran saya pula yang tersenyum lebar. Mmmm Luv you My Mr Arrogant




1 comment:

Fahmi Bahrudin said...

huhu..
Mr arrogant ustazah dah baca belum post ni?

hehe