Tuesday 19 November 2013

Resepi Kejayaan Jutawan Tulang Gantian: En Romli Ishak

Assalamualaikum En Romli. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk saya menemubual En Romli. Untuk pengetahuan En Romli,  kajian ini bertajuk faktor-faktor kejayaan usahawan dari perspektif Islam. Sebelum kita mulakan temubual kita dengan lebih lanjut terlebih dahulu, saya nak minta En Romli  terangkan sedikit tentang latar belakang En Romli.

Waalaikumusalam, nama saya Romli Ishak, saya berasal dari negeri Kedah Darul Aman. Sedikit tentang latar belakang saya, saya merupakan anak yatim, ayah saya meninggal ketika saya berusia 2 tahun. Selepas usia saya 5 tahun mak saya kahwin lain. Bapa tiri saya tak nak saya dan mak saya buang saya. Dia hantar saya kat rumah datuk saya. Bermula dari peristiwa itu, saya dibesarkan oleh Tuk saya.

Walaupun saya dibesarkan dalam keadaan yang amat menyiksakan, tapi sebenarnya keadaan inilah yang telah banyak membina jati diri saya.  Saya duduk dengan atuk saya, yang tidak ada isteri masa tu. Atuk saya hantar saya sekolah, tapi dia pesan kat saya kalau nak sekolah tak boleh ponteng sekolah dan kena dapat nombor dalam peperiksaan 1, 2 dan 3 sahaja. Saya pernah kena rotan dengan atuk saya sebab dapat No 6. Macam manalah saya nak dapat no 1, 2, 3. Saya tak ada buku teks macam orang lain. Saya cuma ada buku tulis sahaja. Tuk saya tak mampu nak belikan saya buku teks. Hujung tahun 1975 barulah kerajaan bagi buku teks.  Masa saya pergi sekolah atuk saya bagi 10 sen sahaja. Masa tu 10 sen lepaslah nak beli nasi lemak satu bungkus, air saya minum air paip sahaja. Perut saya ni dah immune dengan air paip. Walaupun minum air paip saya tak pernah kena sakit.

Beberapa tahun kemudian atuk saya kahwin dengan orang kampung sebelah, saya dapat nenek tiri. Nasib baiklah nenek tiri saya ni baik orangnya. At least makan pakai saya terjaga, tapi masalahnya saya nak pergi sekolah jauh sebab saya terpaksa tinggal dekat rumah nenek tiri saya yang rumahnya jauh dari sekolah. Setiap hari saya kena kayuh basikal lebih kurang 10KM sehari. Imagine waktu tu saya masih sekolah rendah.  Badan berpeluh-peluh kayuh basikal barulah sampai sekolah. Tapi semangat saya sentiasa berkobar-kobar untuk pergi sekolah.  Lepas tu saya dapat result yang bagus dalam Peperiksaan Penilaian darjah lima dan saya dapat  masuk boarding school iaitu Sultan Abdul Hamid College. Sekolah Tun Dr Mahathir dulu.

Sewaktu saya masuk sekolah menengah, prestasi  pelajaran saya masa tu merosot, sebab saya selalu keluar sekolah untuk cari duit. Setiap hujung minggu saya akan balik berniaga, cikgupun faham dengan keadaan saya.   Kat asramapun saya meniaga macam-macam. Masa saya nak exam SRP, saya kena belajar dan fokus betul-betul, sebab nak dapat result yang baik dalam exam. Sebab sekolah tu pula tak dapat 15 agregat kena reject.  Saya sangat takut waktu tu. Takut kena buang sekolah. Orang kampung semua ingat saya belajar bagus kat sekolah tu. Masa tu siapa yang dapat masuk Asrama Penuh ni kira hebatlah. So saya sangat takut kalau-kalau saya kena buang sekolah. Habislah saya kena marah kat Tuk saya. Tiga bulan nak exam, saya tak keluar mana-mana. Saya fokus betul-betul pada pelajaran saya. Saya pulun belajar betul-betul. Saya baca yasin hari-hari. Saya solat hajat hari-hari, akhirnya saya dapat 13 agregat. OKlah at least saya tak kena reject dari sekolah tu.

Bila saya naik tingakatan 4, Saya dilantik memegang macam-macam jawatan kat sekolah, saya sangat sibuk  dengan persatuan waktu tu , sebab tu SPM saya teruk.  Saya cuma dapat pangkat dua sahaja, tapi pangkat dua masa tu, dah boleh masuk Universiti, akhirnya saya dapat masuk UPM,  ambil Diploma in Agriculture.

Itulah  serba sedikit tentang latar belakang hidup saya, walaupun saya dibesarkan di dalam keadaan yang sangat susah tapi saya bersyukur kerana kesusahan itulah yang menjadikan saya seorang yang tabah dan kuat semangat.


Ok,  En Romli berdasarkan pengalaman En Romli,  Apakah personaliti yang perlu ada pada diri seorang usahawan Muslim?

Pada saya, saya yakin dan saya nampak sebagai seorang usahawan Muslim kita perlu menjaga hubungan kita dengan Allah SWT samada di  waktu susah atau senang kita.  Kita kena percaya dan yakin semua yang berlaku di dalam hidup kita, adalah perancangan daripada Allah SWT. Oleh itu,  kita sebagai hamba kena yakin sepenuhnya kepada  Allah SWT.

Selain itu, untuk berjaya di dalam apa jua bidang yang kita ceburi, kita kena berusaha sehabis yang mungkin. Usaha up to the limit. Selagi mana tidak ada kata berhenti  jangan berhenti.  Macam mana kita nak tahu yang kita kena berhenti. Bila Allah SWT bagi kita sakit, bagi kita demam. Saya biasa masuk wad sebab demam.  Selain itu, selagi kita sihat dan mampu untuk bekerja kita kena kerja. Sebab dunia adalah tempat untuk kita bekerja bukan untuk kita berehat dan kerja juga merupakan satu ibadah.

Seorang usahawan muslim juga kena ikhlas di dalam menjalankan perniagaan mereka. Jangan sekali-kali menipu, suka ambil kesempatan kepada orang lain. Yang penting prinsip agama kena jaga.

Kebanyakan bisnesman yang rosak ni,  dia bukan pengasas  kepada perniagaan yang dijalankan, tetapi dia adalah  orang yang mewarisi perniagaan tersebut daripada keluarga dan sebagainya. Biasanya kalau dia yang mengasaskan perniagaan dia akan jadi seorang yang hebat.  Berbeza usahawan dengan CEO ini adalah usahawan  adalah orang yang merentas jalan, manakala CEO pula adalah orang yang menguruskan perniagaan.  CEO tak semestinya usahawan, tapi kebiasaannya usahawan boleh menjadi CEO sebab dia kena tahu everything di dalam perniagaan yang dilakukan.

Selain itu, bagi yang masih ada mak ayah. Kena jaga mereka baik-baik. Mereka adalah sumber kekuatan seorang anak. Saya cuma rapat dengan mak saya bila saya dah dewasa, bila ayah tiri saya dah meninggal dunia.  Mak saya dulu dan mak saya sekarang sangat berbeza.  Dulu mak saya dia buang saya sebab dia ikut perintah suami dia, dia kena taat pada suami dia, tapi bila ayah tiri saya dah tak ada. Saya cari mak saya balik. Doa  seorang ibu sangat mustajab. Sebagai seorang anak janganlah kita menyakiti hati mak ayah kita. Takut nanti dia  kata macam-macam kat kita, hidup kita akan susah nanti. Pada saya, kalau saya nak buat sesuatu saya akan minta mak saya tolong doakan untuk saya. Macam hari tu saya cakap kat mak saya, saya nak submit proposal  kat JCorp, Saya minta mak saya doakan untuk saya. Hari yang saya submit proposal tu. Mak saya dia puasa dan solat hajat untuk saya.

Bergambar selepas sesi temuramah dengan En Romli Ishak di Pejabat Beliau 
Nantikan buku bertajuk: Resepi Kejayaan 20 Usahawan Muslim Di Malaysia yang bakal muncul di pasaran tidak lama lagi, Buku ini akan menceritakan temubual saya bersama 20 Jutawan Melayu di Malaysia yang akan berkongsi kejayaan mereka di dalam bidang perniagaan yang diceburi

No comments: