Wednesday 6 November 2013

Bila Mr Arrogant Berasal dari Planet Marikh :Apa yang perlu kita lakukan?

Penulisan ini bukan untuk mengutuk atau merendahkan  martabat mana-mana pihak, tapi sebagai perkongsian tips kepada wanita yang menghadapi masalah komunikasi dengan suami. Ini kerana komunikasi yang tidak betul di antara pasangan akan menyebabkan berlakunya konflik dalam rumahtangga dan sekiranya ia tidak dibendung akan meruntuhkan institusi keluarga itu sendiri. Saya mengambil tanggungjawab ini untuk berkongsi pengalaman dan tips komunikasi yang berkesan yang boleh diamalkan oleh para isteri yang menghadapi masalah untuk berkomunikasi dengan suami. Semoga ianya memberi kemanfaatan kepada semua.

Bila mata tak boleh tidur, mulalah fikiran melilau mencari sesuatu untuk dibuat. Saya ternampak satu buku “Men are from Mars and Women are from Venus”, di atas rak buku peribadi  saya di dalam bilik. Saya mengambil buku tersebut dan membelek-beleknya. Mata saya terpaku pada satu topik “bagaimana mahu meminta dan mendapat sokongan”, Muka surat 315. Macam menarik je topik ni. bisik hati saya sendiri.

Bila saya membaca sesuatu buku, saya akan cuba kaitkan dengan apa yang berada di sekeliling saya. Sudah tentu topik yang saya sedang  baca ada kaitannya dengan Mr Arrogant saya. Perlu diingatkan di sini, tak semua lelaki bersifat arrogant. lelaki yang saya kategorikan lelaki arrogant adalah lelaki yang kelihatan  ego, sombong, tak banyak cakap, bila bercakap bahasanya sangat tajam, menikam hingga ke lubuk hati dan kalau bercakap memang tak mahu kalah.  Tetapi lelaki arrogant ni sebenarnya bijak dan pandai, baik hati, suka tolong orang, bertanggungjawab dan yang bestnya lelaki  arrogant ni, dalam hatinya ada taman yang indah dan cantik. Hehehehe. Kalau anda juga ada jumpa Mr Arrogant macam ni, maka topik ni sesuai untuk anda, kalau tak jangan baca.

Kebiasaannya sangat susah untuk kita mendapat pertolongan atau sokongan dari lelaki  yang mempunyai ciri-ciri Arrogant ni. Menurut John Gray, penulis buku “Men are from Mars and Women are from Venus”, lelaki jenis ini yang adalah lelaki yang berasal dari planet Marikh. Untuk bercakap, apatah lagi meminta tolong dari lelaki yang berasal dari planet Marikh ni, mesti ada seni, tak boleh main hentam kromo sahaja. Sebab kesannya nanti, diri sendiri yang akan merana. Saya teringat di awal perkahwinan dulu, tahun kedua, tahun ketiga berkahwin. Saya sentiasa menangis dengan sikap Mr Arrogant saya. Bila bercakap dengan dia, ada sahaja benda yang menyakitkan hati. Apatah lagi kalau nak minta tolong. Sampai satu saat saya macam malas nak minta tolong dengan dia lagi, selagi saya mampu buat sendiri saya akan buat sendiri kerja tu. Yang paling teruknya saya paksa diri saya untuk ikhlaskan hati menjadi isteri yang baik, taat dan solehah. Ikhlaskan hati dalam keadaan terpaksa susahkan? Betul tak?

Pernah satu ketika saya bertanya kepada Mr Arrogant saya.“Kenapa abang ni teruk sangat? Cakap sesedap rasa sahaja”. Dia tersenyum dan dengan selamba menjawab: “ Kalau abang teruk, abang dah tak jumpa dengan zie dah”. Saya tercengang “Kenapa?” Saya bertanya tak puas hati. “Zie ingat tak satu ayat al-Quran cakap, Suami yang baik untuk isteri yang baik, begitulah sebaliknya. So kalau abang ni jahat, abang tak akan jumpalah dengan zie, sebab perempuan yang baik macam zie ni, mesti jumpa dengan lelaki yang baik dan handsome macam abang”. Mr arrogant saya menjelaskan dengan panjang lebar, sambil meninggalkan saya terkulat-kulat sendiri. Mmmm betul juga cakap dia. Bisik hati saya sendiri. Terukkan saya. Mahu bertahun juga makan air mata. Sakit hati nangis, sakit hati nangis, itulah kerjanya. Penat sahaja nangis.  hehehe. Astagfirullahal azim… berdosanya saya.

Saya cuba mencari buku atau tips untuk menawan hati Mr arrogant ni, tapi tak ada kat pasaran, kebanyakan buku yang ada banyak menceritakan tentang tangungjawab isteri adalah taat kepada suami. Saya geram juga. Bukan tak nak taat pada suami, tapi kalau dah berkali-kali sakit hati. Kadang-kadang tu hilang juga sabar. Saya juga banyak dengar cerita kawan-kawan yang mengeluh tentang suami masing-masing. Sabar jelah ya. Saya selalu ingatkan diri sendiri dan kawan tentang kedudukan seorang suami pada seorang isteri sebagaimana Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Sekiranya aku (boleh) menyuruh manusia menyembah manusia nescaya aku akan menyuruh isteri menyembah suaminya." (Hadis riwayat Abu Daud)

Tingginya darjat seorang suami. Sesungguhnya syurga isteri di bawah tapak kaki suami. Saya sentiasa berdoa kepada Allah SWT supaya menjadikan saya isteri yang terbaik untuk Mr arrogant saya ni. Alhamdulillah bila saya pelajari teknik ini sedikit demi sedikit mengubah persepsi saya pada Mr Arrogant saya. Semakin sayang dan bangga menjadi isteri kepada lelaki yang bersikap arrogant ni.  Di bawah ini saya kongsikan Tips untuk meminta tolong dari Mr Arrogant.

Tips 1. Sebelum kita belajar meminta sesuatu daripada Mr arrogant, kena belajar bersyukur dengan apa yang telah dia berikan kepada kita.

Sebagai contoh dia dah sediakan tempat tinggal, makan, pakai, baiki benda-benda yang rosak dalam rumah, tolong baiki dan service kereta kita, tolong jaga anak, tolong kita beli barang dan macam-macam lagilah. Dalam bab ni saya sentiasa mendengar rungutan isteri kat luar sana. “Saya kalau tak kahwinpun tak apa, saya boleh hidup sendiri. Sebab sekarang ni semua benda saya buat sendiri”. Subhanallah, jangan sekali-kali mengungkapkan perkara demikian, sebab-sebab kadang-kadang kita tak rasa dan tak menghargai pertolongan yang dah suami berikan pada kita. Belajar menghargai dan bersyukur dengan apa yang ada. Sebab Allah tak akan temukan kita dengan pasangan kita kalau dia tahu jodoh tu tak sesuai untuk kita.
Tips 2. Mula meminta dengan perkara kecil dan hargailah pertolongannya.
Mulakan meminta dengan perkara-perkara yang kecil dan bila dia melakukan mengikut permintaan kita, hargailah pertolongannya. Terdapat di kalangan isteri yang bila dia meminta daripada suami, dah suaminya melakukannya, dia akan membebel sebab apa yang dilakukan oleh suami tidak mengikut cita rasanya. Sekiranya kita terus menerus melakukan sedemikian, suami akan hilang motivasi untuk membantu kita.

Tips 3: Masa yang sesuai

Jangan meminta masa dia tengah atau sedang fokus melakukan sesuatu atau jangan meminta ketika dia hendak melakukan sesuatu. Sebagai contoh dia sedang memang mahu mengangkat pinggan ke sinki untuk dicuci. Jangan cakap kat dia “Bolehkan abang tolong cucikan pinggan tersebut?” Bila kita cakap macam tu, dia akan merasa seolah-olah kita sedang memberi dia arahan. Ini penting pada isteri-isteri yang berpangkat besar dan bergaji besar di tempat kerja. Jangan bawa perangai mengarah itu di rumah. Di rumah kita adalah isteri kepada seorang suami. Turunkan pangkat anda sekejap, tinggal sahaja pangkat anda di pejabat.

Tips 4:  Nada yang betul.

Jangan gunakan bahasa desakan atau menuntut. Apabila kita memiliki nada yang mendesak atau menuntut, tak kiralah cantik manapun bahasa kita. Suami akan merasa dia tidak dihargai selama ini. Dan kemungkinan dia akan menjawab secara kasar. Sebagai contoh ayat yang tak betul ialah “Lauk, sayur dalam peti ais semua dah habis, kita nak makan apa hari ni”. Pada suami dia akan memahami sebaliknya “abang sepatutnya bertanggungjawab, tak perlulah untuk saya sentiasa mengingati abang”. Nada yang betul adalah “boleh abang tolong belikan ayam dan sedikit sayur?”

Tips 5: Cakap dengan bahasa yang ringkas

Elakan dengan memberikan senarai panjang mengapa dia patut membantu kita. Lebih panjang kita bercakap. Peluang untuk dia menolak permintaan kita lagi tinggi. Kebiasaanya Mr Arrogant tidak mahu mendengar mengapa dia mesti memenuhi permintaan isteri. Kebiasaanya perempuan akan menerangkan panjang lebar kenapa suaminya perlu membantunya. Bagi wanita yang bekerja sebagai pendidik, jangan bawa karektor sebagai pendidik itu di rumah sehingga suamipun hendak diajar itu dan ini. Keadaan ini bila dibiarkan berterusan akan membuatkan dia merasa bosan. Tetapi sekiranya dia bertanya “kenapa?”. Maka jawablah secara ringkas dan tepat. Kebiasaanya Mr Arrogant ni orangnya bijak pandai, tak perlu untuk kita menerangkan panjang lebar.

Tips 6: Bahasa yang digunakan hendaklah jelas.

Gunakan bahasa yang jelas untuk meminta pertolongan daripada Mr arrogant. Jangan anggap dia faham apa yang tersirat di hati kita. Sebab dia adalah manusia yang berasal dari dunia yang sangat berbeza dengan kita, sekiranya tidak diberitahu secara jelas. Dia tidak akan faham dan tidak akan membantu.  Untuk meminta pertolongan dari Mr Arrogant kena letak perkataan “ Boleh abang tolong…..”. sebagai contoh “Boleh abang tolong hantarkan anak pergi sekolah hari ini?”. Antara kesilapan ayat yang biasa dilakukan ketika meminta pertolongan ialah
a)“ Saya sibuk hari ini, van sekolah pula tak datang…” (ayat berleter)
b) “Kalau abang tak hantar anak hari ni, kalau jadi apa-apa kat anak, abang yang bertanggungjawab..” (Ayat ugutan)
c) “Dahlah saya nak cepat, van sekolah pula tak datang, geram betullah…” (ayat tidak puas hati)

Tiga contoh ayat di atas adalah tidak jelas. Jika ayat ini diulang secara berterusan akan membuatkan dia cepat naik angin. Mr Arrogant tidak suka cara isterinya meminta tolong seperti ayat di atas. Sekiranya isteri tidak menyedari dan terus menerus melakukan perkara yang sama akan menimbulkan reaksi yang tidak baik dari suami yang akhirnya akan membuatkan isteri kecil hati dan merasa kecewa untuk meminta tolong dari suami.
Kesilapan di dalam menggunakan ayat-ayat di atas, membuatkan suami akan merasa terhina dan merasa dirinya dimanupulasikan oleh isteri. Lelaki menolak permintaan isteri disebabkan bukannya dia tidak ingin membantu, tetapi dia merasa kecewa dengan percakapan isterinya.

Cuba lakukan tips di atas, Insya Allah Mr Arrogant akan seronok untuk menolong kita.



No comments: