Friday 8 November 2013

Cerita di Sebalik Tapai Pulut Mak Jah

Teringat kata-kata Dr Azizan Osman, "gentel-gentel dapat duit" "gentel-gentel dapat duit,  banyak kali pulak tu dia ulang ayat tu. Tiap kali dengar ayat tu saya mesti tergelak, tapi sebenarnya dalam maksud ayat tersebut. Mula tu saya terfikir macam mana ya gentel-gentel dapat duit, sekarang ni bila kena atas batang hidung sendiri baru saya tahu, Ooo begini rasanya gentel-gentel dapat duit. Cuma saya bukan gentel tapi  saya cucuk-cucuk dapat duit (cucuk lidi kat daun pisang untuk buat tapai)

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah, segala puji dan syukur hanya untuk Allah yang selayaknya.. Bila kita berkongsi dalam apa jua yang kita ada, Insya Allah rezeki akan datang kemudian. Kalau orang tanya saya, awak meniaga tapai ke? Saya akan jawab saya tak meniaga tapai, tapi saya membantu orang ramai yang nak makan tapai bersih, sedap, manis dan enak tapi tak tahu kat mana nak cari. Saya juga membantu orang yang mencari tapai untuk di makan samaada untuk di makan sendiri atau untuk majlis-majlis keraian, kesyukuran, perkahwinan, rumah terbuka, sambutan hari lahir dan lain-lain majlis, dan juga saya membantu peniaga yang menjual cendol atau ABC untuk melazatkan lagi cendol dan ABC mereka.

Alhamdulillah, inilah yang dikatakan terpaksa kaya agaknya. Daripada saya buat tapai main-main, tapai ni dah kena buat sungguh-sungguh. Setiap hari ada je orang order dan tempah. Sampai saya sendiri terkejut dengan apa yang terjadi. Masya Allah! Allah itu Maha Mengetahui. Terima kasih sangat-sangat pada Dr Azizan Osman kerana memberi saya ilmu dan lampu suluh untuk saya lalui lorong yang gelap gelita selama ini. Saya sangat bahagia sekarang. Saya bahagia kerana dapat memberi nilai kehidupan untuk orang lain. Terima kasih  yang tidak terhingga juga kepada Ibu saya.. kerana kasih sayang yang diberikan saya mengispirasikan Nama Beliau pada tapai saya: Tapai Pulut Mak Jah. JOM Rasa!!!



Bukan sekadar Tapai,  


Like page: https://www.facebook.com/yazilmiwatimamamac/posts/181223058736187?notif_t=like

No comments: