Sunday 27 October 2013

Saya sayang diri saya

Tika saya marah, saya mampu padamkan kemarahan itu
Tika saya terluka, saya mampu mengubat kelukaan itu
Tika saya kecewa, saya mampu sembuhkan kekecewaan itu
Tika saya gembira, saya mampu mensyukuri nikmat itu

Saya sayang diri saya,
Saat teman saya menghabiskan masa sia-sia
Saya habiskan waktu untuk perkara yang berguna
Saat teman saya sibukkan diri dengan cinta manusia
Saya habiskan masa mencari cinta Allah dan RasulNya

Saya sayang diri saya
Tika mendengar kutukan dan kejian
Saya balas dengan pujukan dan kasih sayang
Ketika diuji dengan persahabatan
Saya tetap  berdiri sebagai teman

Saya sayang diri saya
Setiap hari melindungi  aurat diri
Setiap saat menjaga maruah diri
Setiap detik melebar senyuman
Hidup penuh semangat dan keyakinan

Saya sayang diri saya.
Berdiam diri bukanya tak berkata
Berbicara ketika diperlukan sahaja
Menundukkan pandangan  sentiasa
Menjaga adab dan susila
Takut kepada fitnah dunia

Saya sayang diri saya
Di saat teman sibuk bersms ria
Bercanda dan bercinta
Saya tidak pedulikannya
Kerana saya percaya
Jodoh itu di tanganNya
Sampai masa dan ketika
Ia pasti akan tiba

Saya sayang diri saya
Kerana Dia Maha Pencipta
Saya sentiasa mentaatiNya
Melakukan yang disuruh
Meninggalkan yang dilarang
Saya yakin cinta Allah
Cinta hakiki..
Allah pasti menyayangi
Kerana saya menyayangi diri saya
Dan menyerahkan jiwa dan raga
Hanya kepada Dia yang Maha Esa.

Nukilan rasa:
Yazilmiwati Mama MAC
Sajak untuk
program Saya Sayang Diri Saya
Sekolah Menengah Gombak Setia
27 October 2013


No comments: