Sunday 13 October 2013

Wuquf tu apa mama?

Terasa begitu tenang dan damai pagi ini. Tak kala ramai yang berduyung-duyung pulang ke kampung meraikan Aidil Adha, Saya pula mengambil kesempatan ini bersama anak-anak menyambut hari raya Aidil Adha dengan berpuasa sunat hari Arafah sempena mengingati peristiwa wuquf di padang  Arafah.  Tahun ini hari pertama raya, saya beraya di rumah sahaja. Disebabkan bebanan kerja yang banyak, saya tak sempat untuk pulang sebelum hari raya di kampung. Insya Allah setelah selesai semua kerja raya kedua saya akan balik menziarahi kedua orang tua saya.
Apa yang paling menyentuh hati, bila anak saya yang baru berusia 8 tahun, bersungguh-sungguh bangun di awal pagi untuk bersahur. Ini di antara perbualan saya dengan anak saya.

Mama : Kenapa adik nak puasa hari ni?.
Adik: Entah, Adik tengok semua orang nak puasa, adikpun nak puasa sekali.
Mama: Adik tahu tak hari ni hari apa?
Adik: Hari wuquf di Padang Arafah. Mama, Wuquf tu apa?
Mama: Wuquf adalah salah satu rukun haji, wajib bagi orang yang pergi menunaikan haji untuk melakukan wuquf di Padang Arafah, Kalau tak, hajinya tak sah.
Adik: Orang buat apa masa wuquf tu mama?
Mama: Wuquf adalah mengingati peristiwa yang mana Nabi Adam A.S dan isterinya Hawa bertemu setelah  sekian lama mereka berpisah. mereka dicampakkan dari syurga oleh Allah SWT. Mereka mencari di antara satu sama lain selama 40 tahun.Akhirnya mereka bertemu di  Bukit Jabar Rahmah yang terletak di Padang Arafah. Maksud Padang Arafah itu sendiri adalah Padang  Pertemuan. Pertemuan antara Adam dan Hawa. Wuquf tu maksudnya berhenti. Mereka berhenti di Padang Arafah , lalu merintih dan menangis memohon kepada Allah SWT supaya Allah mengampunkan dosa-dosa mereka.   Di sinilah bertahun-tahun mereka memohon ampun daripada Allah. Akhirnya permohonan mereka diterima Allah. Maka peristiwa wuquf di Padang Arafah adalah menjadi tempat untuk kita seluruh umat Islam menyesali segala dosa yang pernah kita lakukan dan di situlah kita boleh memohon keampunan daripada Allah dan juga memohon semoga permintaan kita diterima.
Adik: Oooo.
Mama: Insya Allah kalau ada rezeki, mama bawa adik dan abang Akif pergi sana. Mama akan tunjukkan kat mana Padang Arafah tu.
Adik: Nak, nak.
Mama: kalau berjalan nak saja., Adik tahu tak niat puasa macam mana?
Adik: tak tahu mama.
Mama: Niatnya: Sahaja Aku berpuasa sunat  Hari Arafah kerana Allah Taala.
Saya tersenyum melihat telatah anak kecil saya yang terkumat kamit membaca lafaz niat.
Mama: Adik, baca dalam hati. Jangan baca kuat-kuat. Tak sah puasa.
Adik: hehehe. (Sambil garu kepala)

 Teringat Sabda Rasul SAW yang bermaksud:
 “Tiada hari yang paling ramai Allah SWT melepaskan hamba-Nya dari api neraka melainkan pada Hari Arafah. Dan sesungguhnya Allah Azzawajalla menghampiri (hamba-hamba-Nya) dan berbangga dengan mereka di kalangan para malaikat serta bertanya; Apa yang dikehendaki oleh mereka?”

Maka bagi umat Muslim yang tidak mengerjakan ibadah haji mempunyai tarikh yang sama 9 Zulhijjah disunatkan berpuasa walau di mana saja mereka berada di muka bumi ini  Manakala kelebihan orang yang berpuasa hari ini sebagaimana Rasul SAW bersabda yang bermaksud:

“Berpuasa pada Hari Arafah dinilai di sisi Allah sebagai penghapus dosa bagi setahun yang sebelumnya dan yang selepasnya.” (Hadis riwayat Muslim).


Semoga kita semua mendapat pengampunan, rahmat dan kasih sayang dariNya.

No comments: