Thursday 24 October 2013

Terlupa shopping sorang-sorang

Balik dari kerja, saya terus menyinggah  di Mydn Subang Jaya. Banyak barang rumah dah habis. Sabun basuh kain, sabun cuci pinggan,  beras, gula, kicap, susu , lauk, sayur, pendek kata banyak yang habislah. Sambil bawa kereta kepala tengah berpusing ligat, mengingatkan apa barang rumah yang  dah habis. Daripada barang dapur hinggalah ke dalam bilik mandi kepala otak tengah berpusing ligat untuk mengingati senarai barang.  Sampai sahaja di tempat parking Mydn. Saya mengeluarkan kertas dan menulis senarai barang dapur yang hendak dibeli. Kira-kira ada kat 30 senarai list barang nak kena beli. Banyaknya. Larat ke aku nak shopping sorang-sorang ni. Bisik hati kecil sendiri. Hari ni  badan terasa letih sangat-sangat. Apa tidaknya selepas solat subuh terus datang ke ofic untuk menyiapkan kerja. Saya pula jenis tak suka bertangguh kerja. Kerja hari ni kena siapkan hari ni. Takpalah tak dapat rehatpun, janji kerja siap.
Bila tengok list barang yang telah disenaraikan di tangan, hati mula bercakap sendiri. Kalau hari ni tak beli, bila lagi aku nak beli barang. Barang nak masak semuanya dah habis.  Kejap lagi suami minta buatkan air, susu dan nescafee dah habis, anak minta roti, rotinya habis. Nak masak nasi beras habis, nak basuh kain, sabun tak ada, nak berus gigi ubat gigi tak ada.  Ishk tak boleh jadi ni. Baik beli barang-barang ni sekarang. Lagipun saya dah sampai kat sini dah pun, tak kanlah nak patah balikkan.

Jam menunjukkan pukul 4.40 petang, tak pa kejap je ni. Saya pujuk hati sendiri sambil kaki melangkah lemah memasuki Mydn. Sampai sahaja di tingkat atas, saya menolak troli dengan berbekalkan kertas yang ada di tangan. Saya memulakan operasi  mencari barang yang telah disenaraikan satu persatu.  Saya dah boleh agak dah kat mana letaknya barang yang saya nak beli, bukan baru first time datang sini.  Saya memandang sekeliling, mmm ramai juga wanita macam saya tengah shopping. Terhendap-hendap mencari barang. Tetiba saya tersenyum sendiri.. kesian betulah jadi perempuan ni kan, kat ofispun dan kena kerja, balik rumahpun nak kena kerja.  Nasiblah labu.. hehehe.

Selepas melihat barang dalam troli, saya terus ke kaunter dan membuat bayaran. Total beli barang RM357.35. Mak ai, banyaknya aku shopping, apa yang aku beli ni. Berapa tahun aku tak beli barang ni. Bisik hati kecil sendiri sambil memerhatikan resit pembelian barang ditangan. Mata saya mula melilau mencari sesuatu, sambil tangan menolak troli menuju ke kereta. Selepas selesai memasukkan barang ke dalam kereta. Saya menghidupkan enjin kereta dan duduk berehat sebentar di sebelah penumpang. Jam dalam kerta menunjukkan pukul 6.45 petang. Ishk nak magrib ni. Saya mengambil telefon dan menelefon suami.

“Hello, assalamualaikum, abang kat mana ni? Cepatlah sikit, dah nak magrib ni” Saya mula merengek.
“Waalaikumsalam, Zie kat mana ni?” Suami saya bertanya
“Kat dalam keretalah.” Saya menjawab geram. Boleh pula dia tanya saya kat mana.
“Yalah kat mana” Suami saya mengulangi  lagi,tak puas hati dengan jawapan saya.
“Ler abang ni, zie kat parking keretalah, abang kat mana ni, penat tau angkat barang sorang-sorang. Boleh abang biarkan zie angkat barang sorang-sorang” Saya dah mula merenget.
“Zie, abang kat rumah ni, Zie kat mana ni?” Suami saya bercakap lagi.
“Hah!  Apa Kat rumah. Astagfirullahal azim!!!” Alamak aku datang shopping sorang-sorang ke tadi. Tiba-tiba tersedar dari mengelamun.  Terus keluar pintu kereta dan masuk sebelah driver.
“Zie! Zie,” terdengar suara suami saya memanggil di telefon.
“Ok, abang kita jumpa jap lagi ya, zie dah nak balik ni.” Tanpa cakap banyak.  Saya mematikan telefon bimbit dan menghidupkan enjin kereta.  Kali ni saya tergelak sorang-sorang... Zie, zie.. Apalah zie ni, boleh terlupa shopping sorang-sorang. Bila badan letih barulah teringatkan suami. Habislah balik rumah nanti, kena perli.

Sampai di rumah:

“Assalamualaikum” Saya memberi salam seperti biasa.
“Waalaikumsalam, mmm dari mana,?
“Abang, abang tolong angkat barang dalam kereta tu, zie penat sangat ni,” sambil melabuhkan diri ke sofa di ruang tamu.  Saya tidak menjawab soalan, tapi terus meminta tolong.
“Abang, zie nak terlelap 10 minit ya, nanti kejut tau.” Sambil melabuhkan badan di sofa, memang dah tak sempat nak masuk bilik dah. Badan dah penat sangat-sangat.

“Perempuan! Perempuan! kalau dah shopping memang tak ingat dunia, bila dah penat baru teringat ada suami rupanya aku ni.” Suami saya membebel sambil  mengangkat barang keluar dari kereta.  Disebabkan kepenatan yang teramat sangat, saya tak sempat membalas,yang pasti saya terlelap dalam senyuman.

No comments: