Saturday 12 October 2013

Di sebalik Ujian dan Cinta Agung

Hati mana tak pernah dilukai, hati mana tak pernah disakiti. Selagi bernama manusia pasti urusan hati tidak akan selesai sampai bila-bila. Hari ini kita gembira, esok lusa kita berduka nestapa. Hari ini kita hidup dengan penuh keyakinan, esok mungkin kita hilang keyakinan diri. Hari ini kita berani, esok lusa kita menjadi seorang yang sangat-sangat pengecut. Apapun keadaan kita Allah Maha mengetahui, Maha Melihat dan juga Maha Mendengar. Inilah cabaran dunia, Allah menguji tanpa henti.Hanya insan yang sabar dan yakin sahaja yang mampu meneruskan kembara hidup di alam fana ini.

Allah yang Maha Penyayang telah menyediakan penawar untuk kita mengubati penyakit  hati. Antara penawar yang disediakan ialah solat, terutamanya Qiamulail. Esakan, tangisan dan rintihan di sepertiga malam di saat-saat kesunyian adalah nikmat cinta Agung yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Air mata yang menitis, menginsafi kesilapan dan kekhilafan diri di depan yang Maha Pencipta akan diberi limpahan kurnia dariNya. Ia adalah nikmat yang tidak akan difahami oleh sesiapapun melainkan kepada orang yang merasainya. Tangisan yang mengalir di malam hari akan menghilangkan segala rasa hiba dan kesakitan yang ada yang akan menjadi kekuatan kepada jiwa untuk mengharungi gelombang kehidupan.

Saya percaya dengan bertawakal dan berdoa serta usaha yang berterusan Allah tidak pernah dan tidak akan memandangnya sia-sia. Apabila Allah menolong kita, tiada sesiapapun yang boleh menahannya. Pertolongan Allah akan datang dalam pelbagai rupa, dalam bentuk idea, kelapangan masa, kesihatan, ketenangan dan pelbagai-bagai lagi. Hanya manusia yang jahil sahaja yang tidak mampu  untuk menilai kemakbulan doa yang Allah berikan kepada kita.

Pernah suatu ketika saya merasa sangat-sangat terluka dengan perbuatan manusia. Setiap malam saya saya bangun untuk bersolat, berdoa dan menangis kepada Allah supaya diberi kekuatan untuk merawat kelukaan yang saya hadapi. Tak kala saya menangis dan memohon kepada Allah, Antara yang saya minta ialah:
a) Saya meminta supaya Allah mengampunkan segala dosa-dosa yang saya lakukan. Mungkin disebabkan kekhilafan saya sendiri yang menyebabkan saya menghadapi kelukaan itu.
b) Saya meminta  supaya Allah, jangan adakan perasaan benci atau dendam di hati saya dan melupakan perbuatan manusia yang telah melukakan hati saya kerana dengan adanya perasaan sebegitu seolah-olah akan menjadi sekam membakar diri,
 c) Seterusnya saya bermohon agar Allah mengubati hati saya dengan memberikan hadiah yang terbaik untuk saya merawat kelukaan ini. Itulah doa yang saya minta waktu itu.

Alhamdulillah Allah SWT memberikan apa yang saya minta. Pertama, apa yang saya rasa adalah ketenganan jiwa yang membolehkan saya lebih fokus untuk menyiapkan kerja-kerja saya tanpa memikirkan tentang kelukaan yang saya hadapi dan Allah SWT juga memberikan hadiah kepada saya dengan menjadikan saya sebagai tetamu istimewa di Mekah dan juga Madinah. Alhamdulillah impian untuk ke sana  dimakbulkan oleh Allah SWT. Dan saya yakin itu adalah hikmah dan hadiah dari Allah di atas kesakitan dan kelukaan yang saya hadapi.

Ketenangan dan kebahagiaan jiwa ketika menjadi tetamu Allah adalah saat indah yang sukar dilafazkan dengan kata-kata

Setiap kali ada kesempatan yang baik, di tempat yang baik, dan di waktu yang baik saya akan mengulangi merayu dan merintih kepada Allah. Bila Allah berikan ujian kepada saya, pertama kali  saya akan berkata : "Allah tidak akan memberikan ujian kepada saya, kalau Dia tahu saya tak mampu untuk menanggungnya, dan seterusnya diungkapkan dengan rasa syukur dan redha dengan ujian yang datang.  Dan selebihnya saya akan berserah kepada Allah untuk menguruskannya. Kerana jika kita meminta manusia mengaturkan perjalanan hidup kita, kita sering menjadi mangsa, dan jika kita sendiri yang menguruskannya kita pasti tak akan mampu untuk mengendalikannya. Tapi sekiranya kita berserah kepada Allah SWT, untuk menguruskannya saya yakin keajaiban pasti akan berlaku. Kadang-kadang  masalah yang kita rasa kita sudah kalah, kita sudah tewas dan kita amat-amat  penat tetapi Allah boleh menggantikannya dengan kemenangan, kejayaan dan kebahagiaan jiwa. Itulah Ajaibnya cinta Allah, kasih sayangnya tak pernah bertepi kepada insan yang bernama hamba.

Semoga kita semua akan menjadi tetamu Allah suatu hari nanti

No comments: