Monday 1 April 2013

Penghijrahan



Saya dilahirkan di sebuah Kampung yang diberi nama Kampung Padang Kijang di dalam Daerah Tanah Merah Kelantan. Ketika berusia 56 hari, saya telah di bawa oleh ayah dan mek berhijrah Ke Kuala Lumpur, mengikut ayah yang bertugas sebagai tentera di Wardieburn Camp, Setapak Kuala Lumpur. Sewaktu saya berumur 3 tahun sekali lagi saya berhijrah Oya Camp, Sibu Sarawak menaiki kapal laut merentasi Laut Cina Selatan dan ketika berusia 5 tahun saya berpindah ke Majidee Camp Johor Baharu. Sepanjang usia saya 5 tahun. Saya dibesarkan di dalam Kem tentera. Saya tidak ingat waktu itu sebab saya masih lagi kecil. Apa yang saya ingat sebelah petang mek (panggilan ibu saya) akan membawa saya bermain-main di padang yang terletak di dalam kem tentera bersama-sama dengan anak-anak jiran yang juga merupakan anak tentera. Sehinggalah umur saya 7 tahun, saya berpindah ke kampung halaman di mana tempat asalnya ayah, ibu dan saya sendiri iaitu di kampung Padang Kijang,Tanah Merah Kelantan. Perpindahan ini merupakan titik permulaan baru dalam hidup saya kerana disinilah sejarah hidup saya bermula kerana daripada anak yang dibesarkan di dalam kem tentera yang tak pernah pijak tanah berselut, bermain lumpur di tanah bendang, sentiasa berpakaian cantik dan indah. Saya kena belajar hidup sebagai orang kampung.

Secara jujurnya saya merasa sangat bertuah dan bersyukur kepada Allah yang Maha Esa kerana Dia telah memberikan saya peluang untuk merasai dua suasana yang sangat berbeza. Suasana menjadi anak yang orang bandar, yang seharian kena berkurung di dalam rumah, tidak dibenarkan keluar bercampur dan bermain sana sini. Dan satu lagi suasana kampung yang dibiarkan bebas beraktiviti tetapi masih lagi terikat dengan adat dan agama.

Hakikatnya seluruh kehidupan insan mempunyai cerita dan nostalgianya yang tersendiri. Kita sebagai insan adalah pelakon di atas pentas dunia yang bakal melalui epilog suka dan duka di dalam meniti arus masa sementara menunggu destinasi yang kekal abadi. Setiap daripada kita adalah bayi yang dilahirkan ke dunia seperti kain putih, kehidupan dan masa depannya dicorakkan daripada pengalaman yang dilaluinya samada pengalaman itu dibentuk oleh kedua ibubapanya, keluarganya, budayanya ataupun dari persekitarannya sendiri.

Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui apa yang tidak diketahui oleh Hambanya. Allah itu Maha Memberi kepada yang meminta dan Allah juga Maha Pengasih dan juga Penyayang kepada makluknya yang bernama insan. Tidak pernah satupun yang terjadi ke atas kita yang terlepas daripada pandanganNya.

"Ya Allah Ya Tuhanku!.Janganlah Engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh kami sendiri, walaupun sekadar sekelip mata."

No comments: