Tuesday 2 April 2013

Generator dan TV

Saya berpindah daripada tinggal di dalam kem tentera ke kampung ketika berusia 7 tahun. Bersama saya adalah satu-satunya abang saya yang waktu itu berusia 10 tahun. Mek pula sedang menunggu saat-saat kelahiran adik saya. Pada mula kami balik ke kampung, Kami tinggal bersama dengan Mok Timah (nenek sebelah Ibu saya) dan Cik Yaacob (Ayah sebelah mek). Ketika berpindah di Kampung Ayah masih lagi bekerja di Kem Tentera Batu 11, Tanah Merah Kelantan.

Di kampung, tidak ada kemudahan eletrik, tidak ada jalan tar, tidak ada air paip, kemudahan telefon jauh sekali. Setelah berpindah ke kampung, Ayah terpaksa menjual peti ais, dan barangan eletrik yang lain kepada saudara-saudaranya yang tinggal di bandar yang rumah mereka mempunyai kemudahan eletrik. Hasil jualan barang-barang eletrik ayah telah membeli satu generator untuk menerangi kami sekeluarga di waktu malam. Tenaga eletrik yang dihasilkan dari generator ayah tak terhenti di situ, ada dua rumah berkongsi enjin yang sama iaitu rumah Pak Adik Cik Daud dan juga rumah Tuan Soh. Ayah mengambil sedikit sewa untuk membeli minyak generator.

Oleh sebab rumah kami di antara rumah yang ada TV di kampung pada masa itu, Malam minggu rumah kami akan dipenuhi oleh jiran dan sanak saudara yang tinggal berdekatan untuk menonton TV bersama. Kami menonton TV mengalahkan pawagam-pawagam canggih yang ada sekarang. Mok Timah pula seorang yang rajin, jiran yang datang tengok TV akan dijamu dengan macam-macam makanan antaranya ubi keledek, ubi kayu, ubi badak, dan kadang-kadang pisang rebus dengan air kopi atau colek buah pelam muda, paling tidakpun Mok Timah akan jamu tebu yang telah diracik-racik. Itulah snack yang Mok Timah sediakan untuk jiran yang menonton TV di rumah kami.

Tayangan yang paling diminati pada masa itu adalah gusti. Bila ada gusti semua orang bersemangat. Nak-nak lagi Cik Yaacob (Atok lelaki). Bila dia tengok gusti saya yang gelak terkekek-kekek. Cik Yaacob punya semangat berlawan sangat tinggi, sapa yang ada kat depan pasti kena belasah. Pernah saya duduk depan Cik ketika tayangan gusti. Kepala saya kena tumbuk. Cik angkat tangan dan belasah saya tanpa dia sedar. Saya menangis kesakitan. Tapi malangnya tangisan saya diketawakan jiran-jiran. Cik peluk dan gosok kepala saya sambil tersengih.

“Lain kali jangan dok dekat, kalau orang tengah tengok gusti, bahaya, kan tak pasal-pasal kena sakit.” Nasihat Cik Yaacob sambil tersengeh dan menggosok-gosok kepala saya yang terkena penumbuknya. Cik Yaakob terkenal dengan sifat kepahlawanannya di kampung. Dia memang hebat dan mempunyai ilmu persilatan. Kalau ada majlis keramaian Cik Yaacob akan mempersembahkan silatnya dengan diiringi muzik tradisional Kelantan. Pada saya Cik Yaacob memang hebat.

Walaupun kami hanya menonton TV pada hujung minggu sahaja. Namun kami tetap puas dan terhibur. Bila saya teringat balik, kepuasan kami bukan terletak kepada cerita yang ada di dalam TV, tetapi kepuasan kami terletak kepada kehidupan kami yang sentiasa harmoni. Untuk hidup seperti ini tidak memerlukan kepada gajet-gajet canggih. Cukup dengan rasa kebersamaan dan saling hormat menghormati antara satu sama lain.

Hakikat sebenarnya generator dan TV ayah telah menyatukan bukan sahaja kami sekeluarga malah sekampung!!!

No comments: