Thursday 4 April 2013

Kedai Pak Su Che Mat dan Pokok Star



Di kampung  Padang Kijang waktu itu hanya ada satu kedai runcit sahaja iaitu kedai Pak Su Che Mat dan kedai tu masih kekal hingga ke hari ini dan diwarisi oleh anaknya yang bongsu Che Usop.  Kedai runcit tersebut menjual barang  keperluan masyarakat kampung  seperti gula, garam, bawang, beras, sabun mandi, sabun basuh  dan sebagainya. Masa dulu tak ada Tesco, Giant atau supermarket besar seperti hari ini. Sekali sekala sahaja saya akan dibawa oleh Mak saya ke Bandar Tanah Merah. Itupun dua kali setahun. Kali pertama  ketika nak beli peralatan dan pakaian sekolah, kali kedua ketika nak beli pakaian dan kelengkapan raya. Di dalam keluarga, saya seringkali disuruh oleh mak saya atau Mak Timah untuk membeli  barang keperluan  seperti gula, bawang atau sebagainya di kedai Pak Su Che Mat yang jaraknya lebih kurang 500 meter dari rumah. Jalan untuk ke kedai perlu melalui dua ladang getah dan jalannya cuma lorong kecil sahaja.
 
Saya tak kisah  untuk ke kedai dan beli macam-macam barang, walaupun waktu itu usia  saya baru  7- 8 tahun. Walaupun masih kecil saya mampu membawa barang yang saya beli dengan selamat. Seingat saya, perkara yang  menakutkan saya waktu itu adalah perjalanan untuk ke kedai.  Ada satu pokok yang besarnya satu pemeluk. Pokok tersebut dikenali sebagai pokok Star. Kenapa Star? Pokok Star adalah pokok kundang. Biji dalam buah star berwarna ungu. Bahasa Kelantan warna ungu dipanggil warna putih star. Oleh sebab itulah pokok kundang itu dipanggil pokok star. Saya memahami asal nama pokok tersebutpun ketika saya sudah besar panjang dan cuba menganalisis sendiri dari mana asalnya nama pokok tersebut. Pokok tu sangat besar dan rendang dan berada  betul-betul di pertengahan jalan  saya ke kedai. Di batang pokok tersebut ada getah hitam yang mengalir panjang seolah-olah air mata yang sedang menangis.  Bila saya hendak ke kedai, saya kena melalui ladang getah dan juga pokok Star tersebut. Orang sentiasa bercerita benda pelik-pelik pasal pokok star itu. Pokok itu dikatakan berhantu. Kalau malam jumaat, orang akan mendengar suara tangisan daripada pokok tersebut. Bila dengar cerita orang tentang pokok tersebut membuatkan perut saya kecut.

Suatu hari ketika Mak saya menyuruh saya membeli gula. Saya terus bergerak, tidak ada kawan yang boleh menemani saya waktu itu kerana adik saya masih lagi kecil.  Dalam perjalanan saya  ke kedai, samada suka atau tidak, saya akan jumpa dengan satu pokok yang amat menakutkan saya itu.  Apa yang saya buat waktu itu. Saya akan berhenti depan pokok dan  bercakap dengan pokok tu.
“Hai pokok, janganlah usik saya ya. Saya ni nak tolong Mak saya beli barang, kalau saya tak tolong  beli barang, mak saya akan marah saya. Kita kawan ya pokok”.

Setiap kali hendak beli barang, setiap kali itulah saya akan bercakap dengan pokok tu.  Masa pulang beli barang pula saya akan cakap terima kasih kat pokok tu sebab tak kacau saya. Itulah yang saya akan lakukan bila saya disuruh membeli barang, sehingga saya rasa tidak takut lagi kepada pokok tersebut.

Bila saya ingat balik peristiwa tu saya rasa geli hati. Namun pengalaman semasa saya kecil mengajar saya sesuatu. Kalau kita takut untuk menghadapi sesuatu kita kena kuatkan semangat untuk menghadapinya. Bercakaplah secara positif kepada sesuatu yang kita takuti, hadapi ia dengan tenang. Insya Allah, benda yang luar biasa akan menjadi biasa untuk kita.

No comments: