Tuesday 11 December 2012

Kita bertanya, Allah menjawab..

Bila diri terasa letih mengharungi seribu satu macam dugaan hidup. Bila tangisan kita panjang dan kedukaan kita datang. Bila kita kehilangan teman untuk berbicara dan berkata-kata. Bila kita kecewa di dalam usaha kita yang tak pernah menjadi. Bila kita merintih dengan kesakitan yang datang. Sebenarnya setiap saat kepahitan dan kepayahan yang kita lalui itu adalah tanda besarnya kasih sayang Allah kepada kita.

KITA BERTANYA: KENAPA AKU DIUJI?
ALLAH MENJAWAB:
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
(Surah Al-Ankabut, Ayat 2-3)

KITA BERTANYA: KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
ALLAH MENJAWAB:
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah, Ayat 216)

KITA BERTANYA: KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
ALLAH MENJAWAB:
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(Surah Al-Baqarah, Ayat 286)

KITA BERTANYA: KENAPA RASA FRUST?
ALLAH MENJAWAB:
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
(Surah Al-Imran, Ayat 139)

KITA BERTANYA: BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
ALLAH MENJAWAB:
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

KITA BERTANYA LAGI: BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
ALLAH MENJAWAB:
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
(Surah Al-Baqarah, Ayat 45)

KITA BERTANYA: APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
ALLAH MENJAWAB:
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka… “
(Surah At-Taubah, Ayat 111)


KITA BERTANYA: KEPADA SIAPA AKU BERHARAP DAN MEMINTA PERTOLONGAN?
ALLAH MENJAWAB:
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
(Surah At-Taubah, Ayat 129)

KITA BERKATA: AKU TAK DAPAT TAHAN!!!
ALLAH MENJAWAB:
"… ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
(Surah Yusuf, Ayat 87).
KITA BERKATA: KEPADA SIAPA HENDAK KITA MENGADU UNTUK MELERAIKAN SEGALA KEKUSUTAN INI.
ALLAH MENJAWAB:
‘Dan apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu (Muhamad) tentang aku, maka sesungguhnya aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa kepadaKu. (Surah Al-Baqarah: 186)
KITA BERKATA: SIAPAKAH YANG AKAN MEMBANTU KITA UNTUK MENGURUSKAN SEGALA KEPAYAHAN DAN KESUSAHAN YANG KITA HADAPI:



ALLAH MENJAWAB:
(Ingatlah), ketika kamu memohon pertolongan kepada TuhanMu lalu diperkenankanNya bagiMu. “Sungguh aku akan mendatangkan bala bantuan kepadaMu dengan seribu Malaikat yang datang berturut-turut.

Ujian yang datang kepada kita adalah dari Allah, dan kepadaNyalah kita memohon petunjuk dan juga pertolongan. Setelah berusaha bersungguh-sungguh, mintalah dengan Allah dengan sebenar-benar permintaan. Berserahlah kepada Allah dengan sebulat-bulat penyerahan. Ikhlaskan diri, dan rendahkan diri serendah-rendahnya dan menangislah memohon keampunanNya, kerana titisan air mata yang mengalir kerana takutkan Allah akan memadamkan api neraka yang marak menyala. Menangis kerana kekalahan dunia tidak akan memberikan apa-apa faedah kepada kita, malah makin kuat kita menangis kerana hal duniawi, makin kusut jiwa dan juga perasaan.

Rasulullah S.A.W menyatakan bahawa di akhirat kelak, antara golongan manusia yang mendapat perhatian Allah SWT ialah mereka yang menangis kerana Allah Taala. Allah SWT berseru, “ Dimanakah hamba-hamba-Ku yang menangis?” Lalu Allah SWT memerintahkan para Malaikat-Nya supaya membawa hamba-hamba-Nya yang menangis di siang hari lebih-lebih lagi di malam hari kerana mengenangkan dosa-dosa mereka.

Sebanyak mana air mata yang mengalir kerana takutkan kemurkaan Allah, maka ia akan ditimbang bersama-sama dengan darah para syuhada yang tumpah kerana memperjuangkan dan mempertahankan agama Allah. Air mata itu juga akan ditimbang bersama-sama dengan dakwat ulama yang telah menulis berbagai-bagai kitab yang memperjelaskan hukum-hakam dan syariat Allah SWT supaya difahami dan diamalkan oleh manusia.

Ya Allah Ya Tuhan kami...
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
bimbinglah kami, kuatkanlah hati-hati kami,
Suburkanlah rasa cinta dan pergantungan kami kepadaMu Ya Allah,
jua kepada KekasihMu Ya Allah buah hati kami Nabi Muhammad SAW.
Ya Allah..
Jadikanlah air mata yang jatuh di pipi kami
Air mata yang takutkanMu Ya Allah.
Air mata keinsafan
Di atas dosa dan kekhilafan kami kepadaMu.
Amin Ya Rabal Alamin.

No comments: