Monday 19 November 2012

"Maafkan Akif Mama!!"

Gerimis pagi mengiringi perjalanan saya ke office, saya ada kelas pagi ni, ada pembentangan kertas kerja pelajar pukul 8.30 pagi. Pembentangan terakhir. Saya ke tempat kerja dengan perasaan yang berkecamuk di dalam diri, samada saya hendak menemani bujang sulong saya mengambil keputusan peperiksaan UPSR atau saya meneruskan pekerjaan saya.

“Hari ni, abang pergi teman akif ambil result, mama ada kelas. Nanti kalau sempat mama datang, apapun yang terjadi pada result anak kita, kita kena redha ya bang..” saya berpesan kepada suami sebelum melangkah keluar ke tempat kerja. Suami saya mengangguk tanda setuju.

Selepas habis kelas jam 8.30 pagi, saya bergegas menunaikan Solat Dhuha dan selesai membaca doa sunat dhuha Saya berdoa kepada Allah SWT.

Ya Allah Ya tuhanku! Hari ni result UPSR anakku keluar. Aku sentiasa memohon yang terbaik dariMu yang Allah. Sentiasa bermohon agar mendapat keputusan yang terbaik daripadaMu Ya Allah. Sebagai ibu aku sudah berusaha sedaya yang mampu untuk memberikan yang terbaik untuk anakku Akif. Walaupun apapun keputusannya hari ini. Semoga kami sekeluarga tenang dan redha menerimanya. Amin.

Tanpa sedar air mata saya menitis laju, pipi saya sejuk namun saya dapat merasakan ketenangannya. Keluar dari surau saya terus bergegas untuk ke sekolah Akif. Sekolah Keb Taman Putra Perdana. Kedengaran suara cikgu mengumumkan keputusan mereka yang mendapat 5A. Sekolah Akif berada di kedudukan kedua Daerah Sepang. Ada 27 orang pelajar yang mendapat keputusan 5A. Seorang demi seorang anak-anak yang berjaya mendapat 5A naik ke pentas. Saya memandang anak-anak yang menaiki pentas dengan tenang. Setelah habis senarai 27 orang pelajar. Nama Akif saya tidak dipanggil. Sah anak saya tidak mendapat 5A. Saya perlu mencari dia, di mana dia? Saya perlu memberikan sokongan kepadanya.

Bila saya mendapatkannya, air matanya terus mengalir.

”Mama Akif minta maaf…Maafkan Akif Mama” Dia tak dapat meneruskan kata-kata. Hanya air mata kecewa yang menitis. Saya terus memeluknya erat sambil melihat slip keputusan peperiksaan yang dihulurkan kepada saya. 4A 1B. Subjek Sains dapat B.

Saya menepuk2 bahunya..”Akif, Akif jangan nangis, Pada mama Akif dah melakukan yang terbaik. Oklah ni dapat macam ni. Anak lelaki memanglah result dia macam ni slow and steady.” Saya mula berseloroh untuk menenangkan perasaannya.

“Mama ni, Akif serius, mama main-main plak,”Sambil menyapu air matanya yang mengalir di tudung saya.Dia memang begitu. Bila menangis tudung saya yang menjadi sasaran. Saya tersengeh dengan membiarkan sahaja dia melakukan begitu. Abahnya diam tak terkata. Tapi saya perasan, mata abahnya berkaca. Terharu agaknya..

“Minggu depan mama cuti seminggu, mama nak cari sekolah tahfiz untuk Akif. Akif setuju? Kita doa sama-sama ya, semoga akif dapat belajar di sekolah tahfiz nanti” Saya menyambung kata-kata saya. Kedua mereka memandang saya. Akif hanya mampu mengangguk-anggukan kepala.

“So macam mana? Akif nak balik dengan mama ke? Mama dah nak balik dah ni..”..Saya memulakan pertanyaan. Bila melihatkan tangisan akif yang semakin redha.

“Mama pergilah baliklah dulu, Akif nak layan perasaan jap kat tiang sekolah ni” Dia mula berseloroh.

”Mmm ok gak tu, pegang tiang tu kuat-kuat. Takut terbalik susah pula nanti. Kesian kat adik nanti tak sempat habis belajar kat sini..” saya melawak lagi. “Nak layan perasaan tu jangan lama sangat, mama dengan abah nak pergi makan ni, karang ada pula yang lapar”..Saya menghabiskan ayat saya sambil meninggalkan dia sambil tersenyum.

Masuk sahaja di dalam kereta, saya menadah tangan berdoa..

"Alhamdulillah Syukur Ya Allah, aku sudah berikan yang terbaik dan aku sentiasa mendoakan yang terbaik untuk anakku Zul Akif, dan aku bersyukur dan redha inilah yang terbaik untuknya. Terima kasih di atas segala pemberianMu ke atas kami. Amin..”

Mesej dan call berpusu-pusu masuk bertanyakan Akif dan saya melayannya satu persatu..:) Terima kasih semua.


No comments: