Wednesday 20 April 2016

Tips melancong Ke Jepun 1



Sudah lama saya teringin untuk ke negeri matahari terbit ni. Bila dengar cerita-cerita menarik orang yang baru balik dari Jepun ni, tiba-tiba hati saya rasa teruja pula untuk ke sana. So bermulalah kisah pengembaraan Deraemon J. Apa tidaknya sebelum saya memulakan travel ke sana dalam sehari saya pasti akan membuka website dan membaca blog orang yang pernah ke sana. Semakin saya baca semakin teruja pula nak pergi. Sehingga tidur malampun boleh termimpi-mimpi.
 Perkara yang perlu kita buat keputusan sebelum melawat ke Jepun adalah tiket penerbangan, tiket pengangkutan di sana,  penginapan, makanan,  nak pergi musim apa, nak melawat kat mana,  berapa hari nak tinggal di sana dan berapa bajet yang kita ada.  Itu sahaja kita kena plan betul2.
Alhamdulillah tahun ni saya mendapat tawaran untuk membentangkan kertas kerja saya di Nagoya. So bolehlah saya menyelam sambil minum air. Hehehe. Oleh kerana saya bakal membawa En Suami sebagai peneman, maka saya terpaksalah plan bajet saya betul. Antara perkara yang saya buat sebagaimana berikut:
1. Tempah Flight Tiket.
Survey punya survey akhirnya dapatlah saya flight tiket yang paling murah waktu tu dan tiket tu pula flight ke Nagoya. Saya menaiki Vietnam Air untuk ke Nagoya sebab AirAsia dan Mas taka da flight untuk ke Nagoya. Harga tiket pergi balik RM1,000. Pergi 8 Nov 2015 dan balik 18 Nov 2015. Flight yang saya naik, waktu pergi transit di Hanoi selama sejam dan masa balik transit di Ho Chin Minh City selama 18 jam. Apa lagi, inilah peluang bawa En Suami pusing-pusing kat Pasar Ben Than, borong kain sembahyang dan tudung Nealofa gitu. Lagi situ, bila kita naik flight Vietnam air ni, kita boleh booking makanan halal, kita hanya perlukan email itenary perjalanan kita ke :booking.nro@vietnamairlines.com. dan inform kat dia yang kita request untuk Muslim food. Nanti atas flight dia akan hidangkan kita makanan halal. Satu lagi yang saya suka Vietnam air ni sebab seat dia lagi besar daripada seat air asia. Bolehlah nak tidur mengereng kiri atau mengereng kanan. Habis step pertama.

2. Pengangkutan train (Subway atau sinkansen)
Beza subway dengan sinkansen adalah subway untuk kegunaan dalam Bandar sahaja. Tapi sinkasen adalah bullet train adalah untuk inter-bandar. Sebagai kalau dari Nagoya ke Tokyo, kita kena guna Bullet train. Train dalam bandar kalau kat Nagoya kita kena bayar 750 yen untuk one day tiket. Kalau di Tokyo untuk one day tiket harganya 800 yen. Tetapi kalau inter bandar, kita perlu beli tiket Sinkansen. Dan tiket train ni sangat mahal kalau kita beli di Jepun. Untuk dapatkan harga Murah kita kena beli kat Malaysia, nama tiket ni adalah JR Pass. Boleh dibeli di JTB Malaysia di Bangunan Amoda Jalan Imbi, harga tiket ni masa saya beli RM1025 untuk 7 hari perjalanan. Dan tiket ni dijual ikut update currency. Dengan menggunakan tiket ini kita boleh travel seluruh daerah Jepun dari utara ke selatan selama lebih kurang 7 hari. Macam saya sendiri, saya travel ke 4 daerah berlainan bersamaan 2/3 Jepun yang jaraknya hampir 700 KM menggunakan JR pass ni. 

Bullet Train Dari Nagoya ke Tokyo
Tren dia sangat selesa, tak rasa bergegar lansung
 
Train macam kepala Itik





No comments: