Thursday 21 April 2011

Melayu Oh Melayu..

Sebenarnya tanpa kita sedar dan ketahui sudah lama bumi bertuah ini dijajah oleh bangsa lain, Penjajahan dari semua aspek, pemikiran, budaya, adat resam dan yang paling utama dari aspek ekonomi. Mengapa saya berani untuk berkata begitu. Berdasarkan pengalaman saya...

Saya adalah salah seorang petani, menceburkan diri dalam bidang pertanian masuk tahun kedua atas dasar minat dan mahu melihat potensi di dalam bidang pertanian. Saya teringat sabda Rasul SAW yang bermaksud:
Tidak ada makanan seseorang itu yang lebih baik daripada makanan hasil pekerjaan tangannya sendiri, dan sesungguhnya nabi Allah Daud a.s, makan dari hasil pekerjaan tangannya.

Menceburi bidang pertanian merupakan ibadah, selain bersedekah kepada golongan yang memerlukan, kita juga telah menunaikan sedekah kepada binatang yang memakan hasil2 tanaman. Dan setiap hari sekiranya kita redha, kita akan mendapat pahala bersedekah.(Nanti saya ceritakan konsep ini dalam siri penulisan saya yang lain)

Apabila tanaman saya mengeluarkan hasil saya akan membawa hasil itu dijual di Pasar Borong Selangor. Saya akan mencari kedai demi kedai di Pasar Borong untuk menjual hasil tanaman saya. Beberapa kedai Melayu yang saya pergi. Tidak mahu mengambil produk saya, kalau boleh saya mahu menjualnya kepada golongan Melayu sebab untuk membantu mereka. Dan apa yang terjadi... Golongan Myamar yang kebanyakkannya berniaga di pasar borong tersebut membeli hasil tanaman saya dan menekan dengan harga yang tersangat rendah. Oleh sebab saya tidak mahu hasil itu dibuang begitu sahaja, saya terpaksa menjualnya walaupun harga yang dikenakan sangat2lah rendah. Saya duduk di situ agak lama untuk memerhatikan apa yang Golongan Mymar ni buat dengan sayur2 yang dibeli murah ini. Rupa2nya dia menjual kepada golongan Melayu yang berniaga di situ yang tidak cukup bekalan sayurnya.Dengan kata lain Mymar telah menjadi orang tengah dalam perniagaan ini. Sedangkan kita golongan Melayu telah ditindas oleh mereka. Kenapa terjadinya Masalah ini?

Peristiwa kedua, kami meniaga sayur kami ke kedai2 runcit yang dimiliki oleh golongan Melayu untuk menjual hasil tanaman kami. Apa yang saya boleh katakan di sini kedai-kedai runcit Melayu yang saya pergi tidak berani untuk membeli hasil pertanian saya kerana dia akan mengambil barang dari pasar borong dalam bentuk bundle. Sekiranya dia mengambil sebahagian sayur dari saya, dia tidak akan dapat harga borong dari pasar borong untuk dijual, dan ini membuatkan dia akan rugi.Terdapat juga di kalangan peniaga-peniaga Melayu yang akan membeli hasil sayur saya dengan menekan harga yang agak rendah, lebih rendah dari apa yang diperolehi di Pasar Borong.

Saya pernah Offer pada seorang peniaga kedai runcit untuk menjadi dealer kepada penjual2 sayur di sekitar kawasan yang sama, Katanya. Susah, kerana Melayu dalam keadaan macam manapun tidak akan bantu Melayu. Dia lebih rela beli sayur tu kat bangsa lain daripada membeli sayur daripada golongan Melayu, tambahan lagi kalau kalau golongan tersebut adalah pesaingannya.Mengapa terjadinya masalah ini?

Salah satu punca mengapa orang Melayu tidak berapa maju di dalam bidang perniagaan adalah kerana mereka tidak berani untuk menghadapi risiko, tidak kreatif dan berniaga betul2 untuk mencari makan. Dan yang paling teruk lagi Melayu sangat tinggi dengan perasaan hasad dengkinya, tidak boleh melihat bangsa sendiri maju. Sedangkan di dalam Islam, kita dituntut untuk berjihad di dalam bidang ekonomi kerana dengan memajukan eknomi maka kita akan menjadi kuat dah teguh. Saya tidak menolak kekuatan dalaman itu penting, tetapi tanpa kekuatan luaran juga umat Islam sebenarnya tidak mampu untuk menangkis segala bentuk serangan yang datang. Dengan kata lain kalau bangsa kita lemah dari aspek ekonomi maka kita juga mengalami kelemahan dari semua aspek. Macam mana kita nak menyumbang untuk tujuan kebajikan sedangkan kita lemah dalam bidang ekonomi.

Pentingnya kita berjuang membangunkan Ekonomi, Sebelum ini saya ke Singapore untuk sesi pembentangan kertas kerja. Saya pergi ke Salah satu universiti di Singapore. Apa yang membanggakan saya adalah University saya pergi itu di bina di atas sumbangan ahli-ahli perniagaan yang berjaya. Mereka senaraikan nama company yang berjaya yang telah menyumbang untuk membangunkan University tersebut yang keseluruhannya adalah daripada golongan yang berbangsa Cina dan mereka mengumpul dana dan membina Universiti. Di dewan konference itu tersenarai nama syarikat yang menyumbang untuk membina University tersebut. Di dalam hati saya terdetik.. alangkah indahnya kalau ahli perniagaan di Malaysia berkumpul dan mengeluarkan dana untuk membina University seperti ini. Dengan apa kita hendak memberi sumbangan untuk membina University tanpa ada sumber ekonomi yang kukuh.

Saya memerhatikan masyarakat Melayu, lebih seronok menjadi pemerhati, Bercakap isu ini di kedai kopi bagi masyarakat kampungnya, bagi golongan bekerja pula masa minum rehat dan berchatting kat FB, Twitter dan sbgnya. Lebih suka menjadi pelanggan kepada bangsa asing di dalam apa jua urus niaga daripada bangsa sendiri. Saya tidak menolak kadang2 orang Melayu berniaga ada kelemahannya, samada dari aspek produk, pengurusan dan PR dengan pelanggan. Tapi bagi kita yang diberi kesedaran, apa salahnya kita menegur peniaga-peniaga Melayu dan memberi cadangan yang sewajarnya, Semoga dengan inisiatif yang sedikit yang kita lakukan ini akan memberi impak yang besar kepada golongan peniaga dan seterusnya dapat membangunkan ekonomi keluarga, bangsa dan juga agama.

Renung2kan dn fikir2kan

2 comments:

Le Chevalier said...

salam ustazah,

dalam dunia pekerjaan pun, memang senang nk jumpa melayu hasad dengki. memang pantang tgk orang lain berjaya.

azie said...

Salam,

Lama tak dengar khabar awak? Di mana sekarang?