Monday 6 December 2010

Motivasi Maal Hijrah 1432

Assalamuaikum,

Esok kita akan menyambut tahun hijrah 1432, Sudah pastinya setiap orang mempunyai azam dan matlamat tersendiri. Hidup tanpa tujuan dan matlamat seperti kapal di lautan luas yang tidak tahu ke mana arah dan tujuannya..
Manusia diciptakan oleh Allah SWT yang terdiri dari dua bahagian iaitu jasmani dan juga rohani. Kedua-dua bahagian ini perlu dijaga dan dipelihara untuk menjamin kesempurnaan dan kejayaan hidup di dunia dan akhirat. Apakah makanan utama jasmani kita? Apakah latihan jasmani yang perlu kita lakukan untuk memastikan kita sihat? Sudah pasti makanan utama untuk jasmani kita adalah makanan2 yang halal dan juga sihat. Kita perlu mengawal kuantiti dan kualiti makanan yang diambil untuk memastikan ianya mencukupi dan tidak melebihi daripada keperluan badan kita. Sekiranya makanan yang diambil melebihi keperluan badan, makanan tersebut akan bertukar menjadi lemak dan tosik yang berkumpul di dalam badan yang akan mengakibatkan munculnya pelbagai jenis penyakit.Selain daripada menjaga makanan, kita juga perlu sentiasa mengamalkan senaman secara konsisten untuk meningkatkan kadar metabolisma dalam badan, membekalkan oksigen, memberi latihan kepada sistem dalaman badan terutamanya jantung. Menjaga makanan dan juga senaman penting untuk kesihatan Jasmani kita.

Manakala dari aspek rohani pula, makanan utama rohani adalah iman, ilmu dan juga memperbanyakkan ibadah samada ibadah umum mahupun ibadah khusus. Bayangkan sekiranya kita hanya mementingkan diet yang sihat, menjaga pemakanan dan berat badan tetapi dari aspek rohani kita biarkan ianya kelaparan, maka sudah pasti kita akan mengalami satu kehidupan yang pincang dan tidak seimbang.Kehidupan di dunia yang mengejar pangkat dan harta suatu hari nanti akan musnah dan memakan diri sendiri, kecantikkan kita di dunia tidak akan berkekalan suatu hari nanti ianya akan menjadi makanan ulat semata-mata. tetapi latihan-latihan rohani yang kita lakukan di atas dunia merupakan bekalan yang akan kita bawa ketika bertemu dengan Allah SWT.

Tetapi bolehkah kita melakukan amalan2 baik untuk dibawa bekal di hari akhirat kelak sedangkan jasmani kita sentiasa lemah dan tidak sihat.Sudah pasti kita akan kehilangan motivasi dan semangat untuk melakukan amal ibadah kerana kesihatan yang tidak mengizinkan. Oleh itu menjaga kesihatan jasmani dan juga rohani penting untuk kita mencapai kebahagian dan kejayaan hidup di dunia dan akhirat. Tanamkan azam sempena tahun baru ini untuk berhijrah ke arah kebaikan, membaiki diri menjadi insan kamil dan sempurna... Semoga setiap Jihad yang dilakukan untuk kebaikan akan mendapat pengiktirafan di sisi Allah SWT.Ini kerana Jihad yang paling besar yang perlu dilakukan ialah Jihad Melawan hawa nafsu..

1 comment:

TyRoX SaN said...

salam ziarah ustazah!!!

:-)akmal