Saturday 28 November 2009

Erti Sebuah Pengorbanan (salam aidiladha 27 Nov 2009)



Pondok di mana acara korban lembu diadakan.
Adik iparku bersama puteri sulongnya.



Sementara tengah menunggu lembu dilapah. "Janganlah serius bang"

Bergambar di rumahku di kampung. rumah ini sudah berusia 25 tahun.
Ayah, adik bongsuku dan juga sepupu baruku yang baru turun dari surau selepas menunaikan solat hari raya korban.Surau ni kalau hari raya aidilfitri penuh sesak.Tapi raya korban tak ramai. Dapatku perhatikan wajah-wajah warga emas di sini sedang bermuram kerana anak-anak yang berada di perantauan tidak ada di sisi.
Jemaah wanita sedang bersalam-salaman

Mulanya aku terfikir juga untuk malas balik ke kampung. Sebab cuti cuma dua hari. Memenatkan badan sahaja. Hubby juga mengomel2 kerja banyak. nak siapkan itu dan itu tambahan lagi sekarang hujung bulan banyak benda nak kena settle tapi memikirkan ibu dan ayah yang mengharapkan kepulangan anaknya di pagi hari raya maka aku kuatkan semangatku untuk balik ke kampung. Mujur dalam kesibukan kami hubby juga memahami... yang kami masih lagi ada ayah dan ibu yang amat memerlukan anaknya.Walaupun pada pandangan sesetengah orang hari raya ini cuma hari raya korban, tak beriya-iya menyambutnya pun tak apa, namun istilah korban itu sendiri perlu difikirkan oleh segelintir anak-anak yang tinggal di perantauan. Berkorban bukan bermaksud mengorbankan binatang ternakan sahaja, tetapi pengorbanan dari segi masa, tenaga dan duit juga perlu.. ayah dan ibu sangat merindukan kepulangan anaknya.Tambahan di hari perayaan sebegini.
Dapat ku lihat keceriaan di wajah orang tuaku apabila melihat anak menantu dan cucunya balik. Pagi tu kami sekeluarga sampai di kampung pukul 8.00 pagi, bertolak dari kl 10.00pm. Tidur di Gua Musang 3 jam. sebab tak tahan mengantuk.
"Along tak balik mek" tanyaku pada ibuku..
"Tak", air muka ibuku berubah..."Mek malas nak cakap apa, masing-masing ada anak, hari ni dia buat kat kita, esok lusa dia akan dapat balik... kalau dulu sebelum kahwin macam2 janji. tiap kali raya akan balik, tak akan ada alasan, tapi sekarang macam-macam alasan, anak cuti sekolahpun susah nak balik," Mata ibuku berkaca. Jauh di hati ibuku sangat sedih dengan sikap anaknya.
Aku terdiam mendengar leteran ibu. Jauh di sudut hati aku kesal, kesal kerana bertanyakan soalan itu kepada ibu, kesal kerana sikap anak-anak yang tidak memahami tentang pengharapan seorang ibu.
Sedarilah duhai anak... bukan wang ringgit yang diperlukan ayah dan ibu, tetapi perhatian dan kasih sayang lagi berharga bagi ibu diusia emas.Bayangkanlah kalau suatu hari nanti anak kita melupakan kita di saat2 kita mengharapkan mereka.... anak yang ramai belum tentu akan dapat menjaga hati dan perasaan ayah dan ibu kalau hari ini kita tak mampu untuk menjaga hati dan perasaan ayah dan ibu kita.
Ya Allah, Tuhan yang Maha Penyayang
Kurniakanlah kepadaku kasih sayang dan perhatian suamiku, kedua ibubapaku dan juga anak-anakku sebagaimana aku mengasihi dan menyanyangi mereka...

No comments: